Des de que vaig iniciar les pràctiques al Febrer fins ara, he tingut la oportunitat de veure sessions de valoració diagnòstica, intervencions, treball en grups, etc.
He pogut percebre que molts dels casos arriben per problemes de llenguatge, ja que com us podeu imaginar és el més fàcil de detectar per la família, escola, etc,. Si un nen/a no parla, freqüentment, és font de preocupació pel seu entorn més inmediat, però aquests problemes sovint van associats a altres tipus de dificultats o trastorns que es detecten un cop ja els veiem des de ONA-CDIAP.
Durant les meves pràctiques he vist com treballen les diferents professionals en cada disciplina. Lopoedes; fisioterapeutes; psicòlogues; pedagogues; psicopedagogues i la neuròloga.
Els casos que he vist són diversos, alguns amb un diagnòstic clar i altres amb una percepció diagnòstica per definir.
Amb les logopedes he pogut veure casos evidents de trastorn de llenguatge i altres associats a malalties que dificulten la parla, com pot ser un Síndrome de Soto, per exemple.
Per exemple un dels casos en que vaig poder participar amb la Logopeda es detectava trastorn del llenguatge, tenia 2 anys i 5 mesos. Se li va passar l'escala Reynall III per valorar el llenguatge.
Enllaç interessant per entendre l'escala Reynall III:
http://www.slideshare.net/miriampamies/escales-reynell-iii
Enllaç interessant per entendre l'escala Reynall III:
http://www.slideshare.net/miriampamies/escales-reynell-iii
Per treballar el llenguatge es partèix sempre primer de la comprenció i després de l'expressió, inclòs es fan adaptacions si veiem que hi ha aspectes que no es poden valorar.
Partim de la comprenció, perquè si un nen/a ja no comprèn dificilment podrem fer un treball de llenguatge, i segurament denota un trastorn de tipus més cognitiu que requerèix d'un tipus d'intervenció diferent i més psicopedagogica.
En aquest cas el nen es mostrava molt poc col·laboratiu, hi mostrava un trastorn del vincle evident, ja que no soportava deixar la seva mare i això dificultava fer un diagnòstic clar. A nivell de comprenció hi havia dificultats evidents que ens van fer replantejar la intervenció i la necessitat de fer sessions de psicopedagogia complementaries amb les de logopedia.
Amb les logopedes també he pogut participar del Grup de Llenguatge; el grup es fa amb 5 o 6 nens i el fan les dues logopedes del Centre 1 cop per setmana, 45 minuts. És un espai on através de contes; jocs; cançons; etc es treballa el llenguetge de manera grupal.
Amb la fisioterapeuta els casos que he vist són molt diversos, alguns presenten paràlisi cerebral, altres microcefàlia, Síndrome de Down i/o, altres tipus de dificultats, altres trastorns i/o malalties desconegudes i en molts casos naixement prematur.
La fisioterapeuta també fa un Grup de Massatge per pares i mares, per tal de treballar amb els nadons.
En les sessions que he participat més són en les de les psicòlogues i la psicopedagoga. La majoria de casos que tractem presenten TGD; Autisme; TEA i/o dificultats cognitives, difculatats d'aprenentatge, dificultats de comunicació, etc; alguns encara estan en una fase de percepció diagnòstica.
En la majoria de sessions treballem mitjançant la immitació, el joc simbòlic, jocs de causa-efecte, modelatge, treball cooperatiu, etc, per veure quines capacitats d'interacció, desenvolupament, etc, tenen els/les nens/es; també el treball relacional i lògic, per veure les capacitats de comprenció i cognitives.
Explicació joc simbòlic: http://ca.wikipedia.org/wiki/Joc_simb%C3%B2lic
També participo al Grup d'Habilitats que fan conjuntament la psicòloga i la psicopedagoga 1 cop per setmana, dura 45 minuts, es fa en grups de 5 o 6 nens/es i es fa un treball grupal mitjançant el joc; el joc simbòlic; etc. Treballant molt pautes i habilitats de relació. Doncs la majoria de nens/es del grup presenten TGD, Autisme, TEA, dificultats d'aprenentatge o dificultats de comunicació, o possibilitat de derivar en aquests i és important el treball de les relacions, la socialització, etc.
En la següent entrada em centraré en els casos de TGD, Autisme, TEA, dificultats d'aprenentatge, dificultats de comunicació, etc, que he treballat junt amb les psicòlogues i la psicopedagoga, ja que he tingut l'oprtunitat de veuren varis i treballar estratègies concretes i tècniques especifiques amb aquest perfil de nens/es.
En la majoria de sessions treballem mitjançant la immitació, el joc simbòlic, jocs de causa-efecte, modelatge, treball cooperatiu, etc, per veure quines capacitats d'interacció, desenvolupament, etc, tenen els/les nens/es; també el treball relacional i lògic, per veure les capacitats de comprenció i cognitives.
Explicació joc simbòlic: http://ca.wikipedia.org/wiki/Joc_simb%C3%B2lic
També participo al Grup d'Habilitats que fan conjuntament la psicòloga i la psicopedagoga 1 cop per setmana, dura 45 minuts, es fa en grups de 5 o 6 nens/es i es fa un treball grupal mitjançant el joc; el joc simbòlic; etc. Treballant molt pautes i habilitats de relació. Doncs la majoria de nens/es del grup presenten TGD, Autisme, TEA, dificultats d'aprenentatge o dificultats de comunicació, o possibilitat de derivar en aquests i és important el treball de les relacions, la socialització, etc.
En la següent entrada em centraré en els casos de TGD, Autisme, TEA, dificultats d'aprenentatge, dificultats de comunicació, etc, que he treballat junt amb les psicòlogues i la psicopedagoga, ja que he tingut l'oprtunitat de veuren varis i treballar estratègies concretes i tècniques especifiques amb aquest perfil de nens/es.

No hay comentarios:
Publicar un comentario