DESENVOLUPAMENT INFANTIL
Per explicar el desenvolupament infantil ho fare dividit en dues etapes; de 0 a 3 anys i de 3 a 6 anys.
- Característiques generals del desenvolupament del/la nen/a de 0 a 3 anys:
DESENVOLUPAMENT PSICOMOTOR
- El desenvolupament físic del nen/a es regèix per tres lleis universals: llei o principi "cefalocaudal" (desenvolupament des del cap als peus): llei proximodistal (regula el desenvolupament des de el "més proper al més distant", és a dir, des del més pròxim a l'eix corporal al més allunyat; i la llei general-especific (es controlen abans els moviments globals i amplis que els específics).
Els desenvolupament físic i psicomotor es produèix seguint una seqüència prèviament ordenada i establerta, encara que hi ha grans diferències individuals en quant a l'edat en que es produèixen alguns episodis fonamentals del desenvolupament.
- S'adquirèixen dos automatismes bàsics: la presió i la locomoció.
DESENVOLUPAMENT MENTAL O COGNITIU
Si ens basem en la teoria interaccionista de Piaget, direm que hi ha quatre etapes diferents des del naixement fins l'adolescència (sensomotora 0 a 2 anys; preoperacional 2 a 7 anys; operacional concreta 7 a 11 anys i operacional formal 12 anys en endavant). Cada etapa es resultat de la interacció de factors hereditaris i ambientals i resulta diferent de les altres des del punt de vista qualitatiu.
Durant l'etapa sensiomotora el nen/a ja presenta conductes intel·ligents, encara que en part el nen encara és preverbal. Passa de tenir reflexes primaris ha convertir-se en un ser que demostra perspicacia en el seu comportament. Al llarg d'aquesta etapa es desenvolupa el concepte de permanència dels objectes (del invisible al visible i al seguiment dels objectes)
DESENVOLUPAMENT AFECTIU I DE LA PERSONALITAT
Respecte aquest apsecte hi ha hagut molts desacords en les diferents tendències d'investigació, fins el punt que les teories conductista de Watson o la tería de Bridges han estat considerades interpretacions limitades de les emocions infantils.
Altres teories més influents en la ciència del comportament i amb arrelament en la literatura científica psicològica són la psicosexual de Freaud i la psicosocial de Erikson. Segons Freaud durant la primera infància el nadó treballa fonamentalment sota el principi del plaer. Encanvi, Erikson, sosté, que el nen/ des del naixement i fins el primer any i mig de vida experimenta la primera d'una sèrie de vuit crisis que tenen efecte en el seu desenvolupament psicosocial atravé de la vida. La primera seria la confiança o desconfiança bàsica, seguida per un altra crisis entre any i mig i tres anys en que desenvolupa un sentit d'autonomia o sentiment de vergonya i dubte.
- Característiques generals del desenvolupament del/la nen/a de 3 a 6 anys:
DESENVOLUPAMENT PSICOMOTOR
- Maduració del sistema muscular i nerviós i l'estructura òssea, primera dentició.
- Gran importància de les capacitats motores, avançament en la coordinació dels múscles majors i menors i en la coordinació ocul-manual.
DESENVOLUPAMENT MENTAL, COGNITIU I DEL LLENGUATGE
- Pensament més flexible, però encara sense pensament abstracte.
- Es desenvolupa la funció simbòlica (representar llocs i moments del món interior)
- Manifestació de la funció simbòlica en el llenguatge, la immitació diferida i el joc simbòlic, però el nen encara es troba per limitacions imposades per l'egocentrisme i la irreversabilitat.
- Llenguatge fonamentalment egocèntric i socialitzador. Poc a poc es convertèix en un llenguatge més mecànic de comunicació. (Piaget y Vygotski)
- Aprenen através del joc (evolució des del joc individual al grupal)
DESENVOLUPAMENT AFECTIU I DE LA PERSONALITAT
- Autoconcepte com a peça fonamental en el psiquisme del nen.
- Desenvolupament social (conducta d'apego de la relació mare-fill; reconeixement i autoconeixement, començant per la pròpia imatge fins a la existencia dels altres)
- Desenvolupament de la conducta de grup un cop fa el descobriment dels altres (joc, conflictes de possessió d'objectes, primers contactes amb la norma, etc.)
Bibliografia de referència
Palacios, J. Marchesi, A y Coll, C: Desarrollo Psicológico y Educación, Psicología Evolutiva, Ed. Alianza Psicología. (Madrid). 1995.
Gallego Ortega, José Luís: Educación Infantil. Ed. Algibe. (Málaga). 1998
Us facilito la Guia de Desarrollo Infantil des del nacimiento hasta los 6 años de la Federación Estatal de Asociaciones de Profesionales de Atención Temprana
ESCALA DEL DESENVOLUPAMENT INFANTIL (0-6 anys)
SIGNES D'ALERTA
Des del CDIAP es va detectar que la majoria de nens/es venien derivats des de pediatria, hosiptals i/o altres serveis, però molts pocs venien derivats des de les Llars d'Infants.
Es va començar un projecte de col·laboració amb les Llars d'Infants (Conca de Barberà i Alt Camp) per tal de difondre el servei d'ONA-CDIAP i facilitar suport i eines per detectar situacions de risc en els nens/es.
Es fan reunions de coordinació, xerrades i es facilita un qüestionari per detectar els signes d'alerta.
Aquets és el qüestionari que es facilita a les Llars:
QÜESTIONARI DE SIGNES D’ALERTA D’INFANTS
DE 3
MESOS A 3 ANYS
AMB 3 MESOS:
- L’infant somriu? SI NO
- És capaç de fixar la mirada? SI NO
- Aguanta bé el cap? SI NO
- Reacciona al soroll? SI NO
- Té les mans sempre tancades? SI NO
AMB 6 MESOS:
- L’infant gira el cap en direcció cap al so? SI NO
- Produeix sons? SI NO
- Té intenció d’agafar objectes? SI NO
- Utilitza les dues mans per explorar els objectes? SI NO
- Acostuma a tenir les cames estirades i tenses? SI NO
- Reclama a l’adult? SI NO
- Estira els braços perquè l’agafin? SI NO
AMB 9 MESOS:
- S’aguanta assegut? SI NO
- Té interès per mirar i tocar? SI NO
- Balboteja? SI NO
AMB 12 MESOS:
- Es capaç d’aguantar-se dret agafat a un moble? SI NO
(encara que no camini)
- Mostra interés per comunicar-se amb l’adult? SI NO
- Explora les noves joguines? SI NO
- Entén ordres simples (adéu, pica de mans…)? SI NO
- Respon al seu nom? SI NO
- Produeix síl·labes repetides? SI NO
AMB 18 MESOS:
- Camina? SI NO
- Coneix el nom d’alguns objectes? SI NO
- Coneix el nom de persones familiars? SI NO
- Assenyala amb al dit? SI NO
- Participa en jocs d’imitació? SI NO
- Diu paraules de forma intencionada? SI NO
AMB 24 MESOS:
- Té encara una marxa inestable? SI NO
- Fa joc imitatiu? SI NO
- Hi ha llenguatge amb una adequada intenció
comunicativa? SI NO
- Diu més de 10 paraules? SI NO
- Combina 2 paraules? SI NO
AMB 3 ANYS:
- Juga i fa joc simbòlic? SI NO
- Es relaciona amb els altres? SI NO
- Mostra interès per l’entorn? SI NO
- Manté l’atenció? SI NO
- Fa frases de 2 o 3 paraules? SI NO
Altres observacions a destacar:______________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
Genial.
ResponderEliminar